En sak måste erkännas när det gäller livsstilsbloggar, det finns en uppsjö av dem. Det finns både de som skriver på svenska och de som skriver på engelska. Visst kan du posta inlägg kontinuerligt och hoppas att folk hittar till bloggen, om du känner att det räcker för dig. Vill du dock att bloggen ska växa kommer detta med största sannolikhet inte att räcka. Här gäller det att inte vara blyg utan att dela med sig av bloggen i alla kanaler som du känner dig bekväm med.
Något som är väldigt positivt med sociala medier är att du enkelt kan hitta andra likasinnade inom samma bransch. Instagram har till exempel olika hashtags som du kan använda. Dessa kan du använda både när du ska lägga upp egna bilder och när du vill hitta andra. Om du har en livsstilsblogg kan dessa hashtags vara allt från “livsstil” till “hälsa” eller “mode”. Allt handlar så klart om vilken inriktning du har på din blogg. Genom att vara aktiv på sociala medier och kommentera eller lika andras bilder, är det större chans att de går in på din profil. Då är chansen stor att de klickar på din blogg och blir intresserade av att veta mer.
Förutom att du kan dela ditt material på sociala medier finns det även en annan stor fördel. Både på Facebook och Twitter till exempel finns det olika former av bloggrupper. Många av dessa har till exempel en dag i veckan när alla kan dela ett inlägg från sin blogg. Här är också ett jättebra forum om du har frågor gällande allt från var du köper din egen domän till hur du ska tänka när det gäller SEO.